Werkwijze

Aanmelden

Aanmelden kan via het contactformulier op deze website, via email of telefonisch. In alle gevallen zullen wij contact met je opnemen en kort met je doorspreken wat je klachten zijn en op welke gebieden je hulp nodig hebt. Daarbij noteren we eveneens je NAW gegevens en informatie over je zorgverzekering. Tot slot wordt er een afspraak met je ingepland voor een intakegesprek met één van ons en word je gevraagd een verwijsbrief van je huisarts te verkrijgen.

Intakefase

De intakefase bestaat uit twee gesprekken. Het eerste gesprek is een persoonlijke kennismaking. Wij zullen er altijd alles aan doen je zoveel mogelijk op je gemak te stellen zodat je je vrij voelt om openlijk over je klachten te spreken. Elkaar wat beter leren kennen is één van de belangrijkste doelen van het eerste gesprek. Ook wordt er dieper ingegaan op de aard van je klachten en de belemmeringen die je daardoor in je leven ervaart.
In het tweede gesprek zal vervolgens de diagnose worden besproken en zal er uitleg worden gegeven over wat deze diagnose inhoudt. Vervolgens worden de doelen voor de behandeling in kaart gebracht en bespreken we welke behandeling het beste aansluit bij jouw klachten en individuele wensen. Daarnaast krijg je nadere informatie over onze aanpak en word je vertrouwd gemaakt met onze praktijkregels.

Let op: voor behandeltrajecten in de Generalistische Basis GGZ en de Specialistische GGZ is een geldige verwijsbrief van de huisarts nodig. Zonder deze verwijsbrief kan het intakegesprek geen doorgang vinden.

Behandeling

De behandeling kan vrijwel meteen aansluiten op het intakegesprek. Hier is op het moment geen aparte wachtlijst voor. Behandelingen in de Generalistische Basis GGZ duren meestal 4 tot 12 sessies. Behandeltrajecten in de Specialistische GGZ duren doorgaans langer. De duur van een behandeling van klachten die geen DSM diagnose hebben wordt in overleg met jou besloten.

Hoewel alle behandelingen die wij aanbieden uniek en op maat gemaakt zijn voor elke cliënt, hebben zij meestal eenzelfde doel; namelijk de aanmeldklachten sterk verminderen of verhelpen. Dit doen wij door je inzicht te bieden in de klachten met de focus op gedachten- en gedragsverandering. Anders leren omgaan met lastige situaties of gedachten, pijnlijke herinneringen hanteerbaar maken of emoties op een adequate manier leren uiten, zijn voorbeelden van doelen tijdens de behandeling.

Bovendien vinden wij het belangrijk dat er daadwerkelijk resultaten worden geboekt en dat je tevreden bent over je behandeling. Daarom plannen wij tijdens je behandeling geregeld evaluatiemomenten waarin vorderingen en eventuele stagnaties met je besproken worden. Ten slotte vinden wij het belangrijk dat er bij afsluiting van je behandeling voldoende aandacht wordt besteed aan tergvalpreventie zodat je precies weet wat je kan doen mocht de klacht in de toekomst weer de kop opsteken.